WéWéWé… Ik doe er niet aan mee?

Af en toe zie je dit nog in het straatbeeld : kar en paard. Op deze foto is het een zeer geslaagde aandachtstrekker voor OMER bier. Iedereen kijkt er naar : jongeren met verwondering, ouderen met een zuchtje nostalgie… Eerbied voor het verleden. Respect voor de ambacht van het brouwen. Goede marketing.

Toch is de harde realiteit dat het paard -de eens zo trouwe en onvervangbare viervoeter- na vele eeuwen van dienstbaarheid de plaats moest ruimen voor tractoren, vrachtwagens en auto’s. Voor sommige mensen moet dit een hartverscheurende keuze zijn geweest : kiezen tussen de warme band met het paard, of de hoge rendabiliteit van een mechanisch voertuig. Wie destijds ‘principieel’ weigerde deze stap te zetten, werd keihard uit de markt geduwd.

Geldt hetzelfde vandaag niet voor internet, sociale media en e-commerce?

Ik stel bij heel wat ondernemers en handelaars een ‘principiële afkeer’ voor het internet vast. Het mag u verwonderen, maar ook ik ben als ‘mens’ maar een koele minnaar van Facebook en konsoorten… Als ondernemer weerhoudt dit me er echter niet van om me blijvend en actief in de materie te verdiepen.

Kortom : je kan de ogen niet sluiten voor de toekomst. Het klinkt vandaag misschien nog stoer en sterk wanneer je roept “Wéwéwé,  ik doe er niet aan mee…“. Maar geloof me : als ondernemer is het niet verstandig. De kans is groot dat je eindigt als de boer met het paard.

Share