Beter een grote kleine, dan een kleine grote…!

Kijken naar de toekomst. Inspelen op trends. Grote merken hebben er alle belang bij om tijdig nieuwe behoeften te bespelen. Kleine KMO’s maken vaak de fout zich aan die grote spelers te spiegelen door klakkeloos hun gedrag (in aanbod en communicatie) te kopiëren. Een gevecht dat ze bij gebrek aan tijd, kennis en middelen nooit kunnen winnen. Zo worden ze een kleine grote. Kwetsbaar en onopvallend.

Vaak merk je dat binnen een bepaalde sector alle spelers zich richten tot de wensen van de grote meerderheid van de potentiële klanten. Dit wordt dan het strijdtoneel onder de groten. Maar wat met de rest? Wie durft ervoor kiezen om een grote kleine speler te worden? Hier liggen nog heel wat kansen voor wie zich durft te richten tot specifieke doelgroepen die voor de grote spelers als lastig worden ervaren.

Of zoals ik het onlangs uit de mond van de CEO van het eigenzinnige brillenmerk THEO mocht horen : “wij luisteren aandachtig naar de trendvoorspellingen van onze goede vriend en trendwatcher Herman Konings, om dan met veel overtuiging… net het tegenoverstelde te doen. :-).

Share