De tranen van de ondernemer (2)

Toen ik mijn ‘dagboek van een marketinghoer‘ schreef, hoopte ik met mijn overdrijvingen de hardnekkige clichés over marketeers en ondernemers op een ludieke manier te doorprikken. Helaas. Wie in de eerste aflevering van ‘The sky is the limit‘ de exuberante levensstijl van enkele succesvolle ondernemers zag, moet vast stellen dat mijn fantasie zelfs niet kan tippen aan deze realiteit. Geen wonder dat steeds meer mensen walgen van ondernemers.

Misschien een tip voor de programmamakers van VIER : lanceer eens een nieuw format met de titel ‘RISK’. Het concept is heel eenvoudig. Kies willekeurig enkele namen uit het ondernemersregister. Selecteer bijvoorbeeld 10 ondernemers (m/v) die in pakweg het jaar 2004 hun ondernemersnummer hebben aangevraagd. Neem uw camera en microfoon, en ga er eens langs. 10 jaar later. Het wordt confronterende televisie.  Verhalen van wanhoop, verlies, falen…  En ook verhalen van succes, geluk en groei. Armoede en rijkdom. Het zou alvast een eerlijker beeld geven zijn van het ondernemerschap zoals ik het elke dag opnieuw mag ervaren.

Of misschien zou een betere titel nog zijn : “De tranen van de ondernemer“…? Tranen van geluk. Tranen van ellende.

Share