Wat je zelf doet, doe je beter ?

Na één van de marketingsessies die ik de voorbije weken gaf, stapte een jonge kerel op mij af. Lam Quang Huy was zijn naam.  (Ik heb het sowieso al moeilijk om namen te onthouden, maar deze spant toch de kroon 🙂 ) Hij dankte mij voor de tips die ik hem die avond had geleerd. “Maar…“, zei hij, “uw powerpointpresentatie kan veel beter. En dat is precies waar ik zeer goed in ben.” Ik wist dat hij gelijk had, en ging dan ook op zijn voorstel in om de presentatie visueel door hem te laten herwerken. Twee dagen later beschikte ik over een professionele powerpoint. Met oog voor eenvoud. Het bewijs was alweer geleverd. Wat je zelf doet, doe je niet noodzakelijk beter. Tenzij het jouw eigen metier is.

We geloven het graag:  dat we zelf ook mooie foto’s kunnen maken, of een logo, of een advertentie, of een website. Maar geloof me : u maakt uzelf iets wijs. Jammer, want amateurisme kost handenvol geld. Het zorgt ervoor dat uw communicatie niet ‘werkt’. Hoe vaak zie ik niet hoe familiale KMO’s niet over een herkenbare huisstijl en layout beschikken? Ze vinden dat ze creatief en origineel moeten zijn en veranderen om de haverklap van stijl, kleur, beeld, boodschap… Losse flodders, zijn het. Extreem duur en tijdrovend. Hoe vaak zie ik niet hoe gebruik gemaakt wordt van eigen fotomateriaal. Dode foto’s, zo noem ik ze. Zonder ziel. Zonder aantrekking. Vandaar mijn advies : investeer liever in het maken van 10 professionele foto’s die u meermaals herbruikt, dan wel in 100 amateuristische beelden. Laat 1 keer uw huisstijl fijnstellen door een graficus of een reclamebureau en wijk dan jarenlang niet van deze stijl af. Het werkt…

PS : voor wie zijn/haar bestaande powerpoint in een professioneel en betaalbaar jasje wil laten stoppen, raad ik volmondig Lam Quang Huy aan. Zijn coördinaten vindt u op www.powerpresentaties.be.

 

Share