Wat ruik ik hier ?

Is geur belangrijk? Ja. Het bepaalt onbewust mee de stemming – het ‘goed gevoel’ bij het binnenkomen van een bedrijf of handelszaak. Onlangs stapte ik een bloemenzaak binnen waar de geur van de hond de bloemengeur overtrof. Jammer. De inkom van mijn bankkantoor zit verveeld met een zure geur : niet echt de associatie die ik wil maken wanneer ik het over mijn financiële toestand moet hebben. Het probleem? De zaakvoerders ruiken dit zelf niet meer. Ze zijn er zich dus niet van bewust.

Hoe los je dit op? Voor een kleine zaak kan het vaak reeds volstaan om wekelijks een vers boeket bloemen aan de kassa te plaatsen. Dit verfrist uw interieur in alle opzichten. En je steunt de plaatselijke bloemenwinkel :-).

Voor wie het wat professioneler wil aanpakken zijn er ook bedrijven die geurverspreiders installeren. Hierbij ter info een overzicht van de psychologie van geuren :

In horecazaken :

  • sinaasappelgeur : ideaal voor discotheken. Mensen zijn uitgelatener, blijven langer plakken, en consumeren dus meer.
  • pepermuntgeur : goed voor de sfeer, maar stimuleert het consumeergedrag minder
  • zoute zeelucht : minder gezellig, maar zet vlugger aan tot het drinken van een biertje
  • branden haardvuur : brengt u in de juiste stemming om een biertje te drinken (wordt gebruikt door Heineken)

In openbare ruimtes :

  • vanillegeur : kalmeert mensen (wordt gebruikt in metrostations in Parijs en Amsterdam)
  • dennengeur : zorgt voor een ontspannen, minder agressief gevoel
  • citrus– en citroengeur : roept netheid en reinheid op (wordt op bussen, trams en treinen gebruikt)

In de verkoop :

  • appeltaartgeur : wordt door immomakelaars gebruikt bij rondleiding in huizen. Appeltaart geeft een gevoel van huiselijkheid.
  • bloemengeur : werkt zowiezo (een test van Nike toonde aan dat de verkoop verdubbelde wanneer een bloemengeur in de winkel verspreid werd)
  • geur van versgebakken brood : zeer succesvol in supermarkten (daarom plaatst men er de broodovens)
  • zwarte peper-geur : maakt mensen alert en laat ze sneller aankoopbeslissingen nemen.
Share