Hoe bereikt u de lokale pers? Enkele tips.

Weet u dat ook journalisten een stresserende job hebben?  Een regionale journalist moet dagelijks artikels zien te schrijven. Hij moet ze ontdekken, een interview regelen, het stuk uitschrijven en steeds vaker moet hij nog zelf voor het fotomateriaal zorgen… Elke dag opnieuw. Het lijkt me dan ook het proberen waard om een journalist even te ‘tippen’ wanneer u een mooi verhaal hebt. Opgepast : een journalist is niet geïnteresseerd in commerciële artikels. Hij zoekt eerder leuke, originele verhalen met wat ik noem “een hoog Man-Bijt-Hond-gehalte”.

Hoe pak je dit aan? Meestal vind je op de website van uw gemeente een overzicht van de regionale journalisten. Sommige sites beschikken over één enkel e-mail adres waarbij uw bericht naar alle journalisten wordt verstuurd. Nog doeltreffender vind ik het wanneer je op die lijst een naam herkent van iemand uit uw kennissenkring. Bel of mail hem/haar gewoon eens, en vraag of uw verhaal interessant kan zijn. Zet een journalist echter nooit onder druk. Een goede journalist draagt zijn objectiviteit hoog in het vaandel. Dat moet je respecteren.

Waar houdt hij/zij rekening mee? Hoe fotogenieker uw verhaal, hoe meer kans op slagen. Lezers houden nu éénmaal van foto’s. En het is natuurlijk nooit fout om uw verhaal al wat uit te schrijven. Zo vermijd je bovendien dat foute informatie in de tekst sluipt.

Haal zoveel mogelijk ‘return’ uit een eventuele verschijning. De meeste kranten beschikken vandaag ook over een online-versie, met regionale pagina’s. Plaats een link vanuit uw website of sociale media naar het artikel. Zo bereik je meer mensen, en blijft het verhaal langer via Google zichtbaar in uw zoekresultaten.

Benieuwd naar meer eenvoudige marketingtips? Dat kan op 12 januari in Roeselare en 19 januari in Kortrijk dankzij Unizo. Inschrijven kan hier.

Share