Marketing is… veranderd

Het is nog even wennen, maar ik heb besloten om mijn omschrijving van de term ‘marketing’ aan te passen. Velen verwarren ‘marketing’ met ‘reclame’. Daarom gebruik ik al twintig jaar een eenvoudige omschrijving : “Marketing is het geheel van inspanningen dat er voor zorgt dat uw product of een dienst op de meest doeltreffende manier de juiste doelgroep bereikt“.

Maar eigenlijk klopt dit niet meer. Noodgedwongen moet ik mijn omschrijving aanpassen naar : “Marketing is het geheel van inspanningen dat er op de meest doeltreffende manier voor zorgt dat een juiste doelgroep uw product of dienst vindt en koopt“.

Het lijkt misschien wel hetzelfde. Toch is het dat niet. In de nieuwe omschrijving is de ‘doelgroep‘ (de potentiële klant dus) de actieve partij. Customer Centric Commerce, zo heet men dit in vakjargon. Vrij vertaald : de klant beslist steeds vaker wanneer, hoe, wat, en waar hij een product of dienst koopt. Uw marketingstrategie moet zich aan deze nieuwe werkelijkheid aanpassen. Niet eenvoudig…

Share