De winkel van Jan en Mieke

De ‘Innovation Boulevard‘ krijgt heel wat media-aandacht, en wordt voorgesteld als ‘een blik op de toekomst van het shoppen’. Het is alvast een geslaagde promotiestunt van Digitopia :-).

Maar klopt de hedendaagse voorstelling van het winkellandschap wel? Alles kadert binnen de strijd tussen de fysieke winkel en de internetshops. Een terechte bezorgdheid. Maar wat mij bijzonder stoort is het gemak waarmee de ‘klassieke winkel’ in de media keer op keer verengd wordt tot de winkelketens (en dan liefst nog die op de Meir of in een shoppingcenter…). Maar wat met de lokale, familiale handelszaak? Waarom wordt de ‘local hero’ zo schaamteloos genegeerd?

Beste handelaar, beste consument, laat u niet misleiden… Wanneer u hoort dat de ‘solden’ tegenvallen, dan zijn dat de solden bij de winkelketens. Ik stel vast dat heel wat lokale, familiale kledingzaken wél goede solden hadden. Wanneer u leest dat de klassieke boekhandel er jaar na jaar op achteruit gaat, dan spreekt men over de ketens, niet over de onafhankelijke boekenwinkel bij u in de stad, enz… Wel integendeel. Ik merk dat lokale familiale winkels het precies steeds beter doen. En dat doen ze niet met digitale snufjes of virtuele innovaties. Ze groeien door te investeren in een persoonlijke, warme, authentieke aanpak. Van vlees en bloed. Van mens tot mens.

De reden waarom ik de voorbije weken wat minder actief ben op deze blog is omdat ik (op vraag van Karaat-magazine) volop aan het schrijven was aan een boek over en voor deze ‘local hero’. Het zou het eenvoudigste marketinghandboek ter wereld moeten zijn. Niet geschikt voor marketeers van winkelketens. Niet geschikt voor e-commerce specialisten. Maar wel in de taal en de leefwereld van de kleine zelfstandige. Met oog voor eenvoud.

De spectaculaire, futuristische en innovatieve titel van het boek?

De winkel van Jan en Mieke.

(eind februari verkrijgbaar)

Share