Sommige ‘merken’ snappen het echt niet…

De markt verandert razendsnel. Zowel merken (fabrikanten) als lokale handelaars moeten op zoek naar nieuwe strategieën om een antwoord te vinden op de realiteit van de ‘customer centric commerce’: de eindklant beslist steeds vaker wat, waar, hoe, en wanneer hij een product zoekt en/of koopt.

Boeiend voor een marketeer 🙂 , want afhankelijk van mijn klant (soms een lokale handelaar, soms een fabrikant) word ik verplicht om na te denken vanuit verschillende perspectieven.

De voorbije weken moest ik alweer vastellen met welke ongepaste arrogantie sommige merken hun lokale handelaars (dealers) nog durven dicteren… Ze blijken nog steeds niet te snappen dat ‘samen-werken’ de enige juiste strategie is. Samenwerken op vlak van marketing. Samenwerking op vlak van voorraadbeheer. Samenwerken op vlak van e-commerce. Kortom : fabrikanten en dealers hebben elkaar nodig. Meer nog : wie deze nieuwe wetmatigheid tijdig inziet, kan vandaag een beduidende groei realiseren.

De koek wordt herverdeeld… Voor sommige merken is dit een bedreiging, waardoor ze nog defensiever en arroganter worden. Voor anderen is dit net een unieke kans om nieuwe markten te veroveren.

Share