Geen Google Analytics? Dat kan toch niet!

Google AnalyticsGisterenavond had ik het weer voor…: bij een grondige marketing-checkup van een prachtige handelszaak vroeg ik naar de website-statistieken. Maar helaas, die waren er niet. Alweer…  Zeker de helft van de KMO’s die ik de voorbije jaren begeleidde, beschikten niet over Google Analytics. Is dat de schuld van de ondernemer zelf? Natuurlijk niet. De verantwoordelijkheid ligt bij de websitebouwer. Slechts 1 code moet aan uw website worden toegevoegd. Het kost dus werkelijk niets, maar het levert u wel een schat aan informatie op. Uw website is één van de weinige meetbare marketingtools. Ik begrijp nog steeds niet waarom sommige (en er zijn er heel wat) websitebouwers dat niet spontaan voorzien.

Dus mocht u nog niet over Google Analytics beschikken : bel dan vandaag nog uw websitebouwer en vraag hem om dit te installeren. U hoeft echt geen cursussen te volgen om die statistieken te lezen en de belangrijkste zaken op te volgen :

  • hoeveel bezoekers krijg ik dagelijks op mijn site?
  • hoe lang blijven ze?
  • welke pagina’s bekijken ze?
  • uit welke regio krijg ik de meeste bezoeken?
  • op welke trefwoorden hebben ze gezocht en gevonden?
  • via welke websites werden ze doorverwezen?
  • en nog veel meer…

Doen !

 

Share