Sociale media. #lust #last

Column Kurt Ostyn Stel je voor: je ventileert bij een groepje vrienden jouw ongezouten mening over een actueel thema. Je knippert heel even de ogen en merkt dan dat je te midden de Ghelamco Arena staat waar de woorden die je zonet ‘veilig’ met jouw vrienden deelde nu door de luidsprekers van het tot de nok gevulde voetbalstadion galmen! Een deel van de supporters juicht jou toe, een ander deel zwiert jou de meest gore verwensingen naar het hoofd.

Dit is wat jou kan overkomen wanneer je je onbezonnen op het terrein van de sociale media begeeft…

Vele ondernemers besluiten hieruit dat ze facebook, twitter en konsoorten maar beter links laten liggen. Een foute keuze…

Is de mogelijk impact van sociale media dan niet beangstigend? Heel zeker! Maar bekijk het eens ruimer. Voor het eerst in de geschiedenis kan een individu of kleine organisatie zich op het terrein van de massacommunicatie begeven en mee bepalen wat nieuwswaarde krijgt: een voorrecht dat steeds was voorbehouden voor journalisten en kapitaalkrachtige adverteerders. Vandaag kunnen minderheden de publieke opinie laten nadenken over ‘de andere kant’ van een verhaal. Mij laten de getuigenissen over handtastelijkheden bij vrouwen, de discussie over ‘zwarte piet’ of de uiteenlopende reacties op een tax shift alvast niet koud. Sociale media maken ons slimmer… maar (dat geef ik toe) niet gelukkiger.

Face the facts…: of Facebook en twitter binnen pakweg tien jaar nog zullen bestaan is te betwijfelen, maar sociale media -in welke vorm dan ook- zullen NOOIT meer verdwijnen.

De boodschap is dan ook: verdiep je als ondernemer in de bijzondere wereld van de sociale media, maar koester de wijze woorden van Stef Bos : “Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om na te denken over wat je zegt…”. Mocht iedereen dit credo hanteren, worden sociale media een krachtig democratisch instrument. En ja, bijgevolg een slimme marketingtool.

(deze column werd geschreven voor Z.O.-magazine UNIZO)
Share