Winkelier, bijt terug !

marketingadvies omnichannelHeel wat handelaars voelen zich machteloos tegenover het grote internet waar sommige merken en producten aan veel lagere prijzen aangeboden worden. Onlangs stuurde iemand mij een bericht om te melden dat hij zijn nieuwe laserprinter eerst vond aan 149 euro bij Mediamarkt.BE, bij Mediamarkt Kortrijk aan 129 euro, op Mediamarkt.NL aan 65 euro. Hij kocht hem uiteindelijk op 123inkt.nl aan 60,50 euro + 4,94 euro leveringskosten. Dit zijn geen kleine prijsverschillen meer. Dit is ronduit onverdedigbaar.

Bij het horen van dergelijke verhalen wordt een winkelier wel eens moedeloos. Toch blijft het belangrijk om niet te focussen op deze voorbeelden. Vandaag worden nog zo’n 94 % van de producten in de fysieke winkel gekocht. Dat betekent dat de grote meerderheid van de producenten en merken u nog steeds broodnodig hebben. Mijn advies : investeer in die merken die een verstandig prijsbeleid voeren. Ook op het internet. Vandaag zijn het vooral de A-merken die zich laten prostitueren op het internet, onder het mom dat ze als populair merk machteloos staan tegenover deze praktijken. Als dat zo is, waarom zou u als winkelier nog verdere investeren in zo’n merk? Moet u zo’n hypocriet merk buiten kieperen?  Nee. Uw klant verwacht dat u zo’n A-merk kan aanbieden. Speel het spel mee. Bouw in stilte af. Richt de aandacht van uw klanten op een B-merk dat misschien minder bekendheid geniet, maar waarvan u zeker bent over de kwaliteit en een gezond prijsbeleid. Als zo’n merk verstandig is, zal het ook zijn kansen ruiken om marktaandeel te winnen van de grote concurrenten. En op die manier kan een B-merk plots een A-merk worden.  Ga dus met hen rond de tafel zitten en denk samen na over een omnichannel aanpak voor uw verzorgingsgebied. Neem het initiatief.

Share