En als we nu eens zelf het goede voorbeeld geven?

Geplaatst op in Marketing, Maatschappij, Communicatie, Economie

“BUY LOCAL! Koop bij de lokale handelaar!

Het is een leuze die veel en graag door handelaars gedeeld wordt. Terecht. We moeten onze local heroes koesteren. Buurtwinkels, kapperszaken, horeca en KMO’s zorgen voor werkgelegenheid, stuwen het verenigingsleven en brengen sfeer en dynamiek in steden en gemeentes. In vergelijking met deze lokale familiale handelszaken zijn winkelketens en webshops anonieme, dode sfeerbedervers. Het is een boodschap die we maar al te graag (en volledig terecht) in de hoofden van de hedendaagse consument willen prenten. Maar houdt het hier op? Moeten we ook niet de hand in eigen boezem durven steken? Het valt me op dat steeds meer ondernemers bovenstaande visie plots over boord gooien wanneer ze zelf hun interieur inrichten, hun drukwerk bestellen, of hun verzekering afsluiten. Op dat moment wordt die laatste 10 of 100 euro belangrijker dan de dynamiek en service van de lokale aanbieders.

lokale handelHiermee missen we belangrijke kansen om zelf het lokale ondernemerschap te ondersteunen. En dat is heel jammer. Niet alleen voor die ondernemers en de lokale economie, maar ook voor onszelf. We ontnemen ons namelijk een pak werkvreugde. Hoe komt het dat de ene ondernemer dagelijks 15 uren in de weer is, en toch een glimlach op zijn gezicht behoudt, terwijl de andere ondernemer als een ongelukkige zuurpruim zich kapot en uitgeblust voelt? Eén belangrijke reden: werkgenegenheid. U hoeft geen dikke cursussen psychologie gestudeerd te hebben om te weten dat de invloed van uw omgeving zeer bepalend is voor hoe u zich voelt. Mensen, van vlees en bloed, zijn hierbij gratis vaten vitamines. Ik had onlangs een korte middaglunch met mijn drukker. Al meer dan 10 jaar werk ik met hem samen. Perfecte service. Juiste prijs. Wellicht niet de goedkoopste. Maar ik kan op hem rekenen. Via hem houd ik voeling met de markt. En omgekeerd. We praten over de kinderen. De vrienden. De lusten en lasten van het ondernemen.

En door ons etentje kreeg ik zelfs inspiratie voor deze column. Dank u Jo.

 

Hoe dode foto’s ook uw marketing doden

Geplaatst op in Marketing, Communicatie, Reclame

Fotografie Wie ooit een marketinglezing van mij bijwoonde, kent mijn ergernis voor “dode foto’s”… Zeker bij kleinere KMO’s leeft het idee dat fotografie een te vermijden kost is. Door zelf foto’s te nemen, ze van een beeldbank te halen, of door professionele foto’s van een leverancier te gebruiken denkt men enkele honderden euro uitgespaard te hebben.  Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Foto’s van een beeldbank zijn fake. Ze missen de persoonlijkheid die ik van een ondernemer verwacht. De foto’s van leveranciers zijn vaak van een goede kwaliteit, maar ik vind ze bij al uw concurrenten terug. Onderscheidend zijn ze dus al zeker niet. Maar de grootste fout is vaak: zelf foto’s nemen. Wie hiervoor geen professionele opleiding genoot, maakt in de meeste gevallen dode foto’s. En die zijn ook dodelijk voor al uw communicatie. Neem daarom (na een goede voorbereiding) een professionele fotograaf onder de arm, en zorg voor mooie, persoonlijke, professionele foto’s.  Het is de beste marketinginvestering die u kan doen, die in zeer grote mate ten goede komt aan uw website, advertenties, folder, sociale media, enz…

Zoals u weet: een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Ohlala !

Geplaatst op in Marketing, Reclame, Social Media
De 'Ohlala'-blues/bloes

De ‘Ohlala’-blues/bloes

Er zijn heel veel manieren om uw aanbod in de kijker te plaatsen. Maar geef toe, wat Ohlala hier doet is toch nog eens origineel: de zomercollectie in een videoclip.

Ik vond het zelf heel leuk om het van tekst en muziek te voorzien. En jawel, dankzij de kracht van sociale media overtreft deze actie alle verwachtingen. Ontdek het clipje hier.

FL-marketing? Stop ermee !!!

Geplaatst op in Marketing, Maatschappij, Communicatie, Economie, Reclame

FL marketingFL-marketing… Daar had u wellicht nog niet over gehoord? Toch is de techniek helaas wijd verspreid. FL-marketing staat namelijk voor Flagrante Leugen-marketing. Onlangs botste ik alweer op zo’n voorbeeld waarbij een beddenmerk ‘wetenschappelijk onderzoek’ bewust misbruikt.

Niemand kijkt nog verbaasd op wanneer beweerd wordt dat men binnen de marketingwereld wel eens een loopje met de waarheid durft te nemen. Ik wel. Meer nog: ik stoor me er mateloos aan. Zeker wanneer klanten flagrant worden voorgelogen.

Ik werd er onlangs alweer mee geconfronteerd toen ik door een klant gevraagd werd om na te denken over de communicatie voor een nieuw slaapsysteem speciaal voor mensen met rug- en nekklachten. Equilli, zo heet het merk, dat momenteel nog vrij onbekend is, maar wel jarenlang investeerde in onderzoek, is op en top Belgisch met o.a. dr. ir. Vincent Verhaert als één van de wetenschappelijk bezielers.

Tijdens mijn voorbereidende marktonderzoek botste ik op een gelijkaardig merk dat zich eveneens richt tot mensen met rugklachten. Mijn interesse werd gewekt omdat ook zij de kwaliteit van hun slaapsysteem onderbouwen met het wetenschappelijk onderzoek van een zekere… Professor Vervaert. Tiens. Een professor met een gelijkaardige naam (slechts 1 letter verschil). Hoe toevallig…

Schermafbeelding 2016-05-03 om 08.11.57

Equilli Dorsoo

Dr. ir. Vincent Verhaert. De échte wetenschapper…

Al vlug blijkt, dat bij het doorklikken naar desbetreffende onderzoek, het niet om het onderzoek van een Professor Vervaert te gaan, maar wel om de doctoraatscriptie van dr. ir. Vincent Verhaert. Geen professor dus, maar één van de ingenieurs achter het (concurrerend) merk Equilli. Straf. En het wordt nog erger. Ook inhoudelijk worden zaken naar hartenlust geïnterpreteerd en verzonnen. Het merk verwijst trots naar resultaten uit de studie van haar concurrent, en biedt haar lezers een samenvatting met zaken die helemaal niet in de studie te lezen zijn.

Een sterk maar triestig staaltje FL-marketing is dit, waarbij een gekend merk meer dan een loopje neemt met de waarheid.

Waarom til ik daar zo zwaar aan?

  1. Ik weet dat mensen met rugklachten sterk moeten inboeten aan levenskwaliteit en er dan ook veel voor over hebben om van hun pijn verlost te zijn. Misbruik maken van de ellende van die klant door hem verkeerd en vals te informeren, is absoluut onethisch.
  2. Marketeers worden vaak als ‘leugenaars’ omschreven. Dergelijke praktijken versterken dit beeld. FL-marketeers moeten eruit!
  3. Ik ben geen bedspecialist, en zal dan ook geen uitspraken doen over de kwaliteit van een bedsysteem. Ik ken echter weinig slaapsystemen die zo wetenschappelijk onderbouwd zijn dan wat ik recent bij Equilli heb vastgesteld. Wetenschappers die zich op het terrein van het ondernemerschap en de marketing begeven (zoals bij Equilli het geval is), kunnen zich maar beter goed wapenen tegen een keiharde concurrentie. Met bikkelharde concurrent is niets mis, zolang het eerlijk gespeeld wordt. Flagrante leugens horen daar niet bij.