The future of shopping… (lays in the past)

Geplaatst op in Marketing

Ook dit voorjaar kunnethe future of shoppingn handelaars dankzij o.m. Unizo en Retaildetail in eigen regio kennis maken met de toekomst van het winkelen. The future of shopping is een roadshow met 6 containers (teletijdmachines) die je even naar een mogelijke winkeltoekomst projecteren. Ik kan het iedereen aanraden.

Er is echter een belangrijke maar. Soms ontmoet ik handelaars die in hun fascinatie voor de toekomst de band met het heden verliezen. In hun drang om als eerste binnen hun sector of regio met een interactieve of virtuele winkeltool te kunnen uitpakken, verspillen ze hun beperkte middelen aan dure snufjes en technologieën waar hun hedendaagse klant absoluut geen vragende partij voor is…

Investeer eerst in de basics van een goede winkelbeleving. Pas wanneer dit 100% in orde is, kan je experimenteren (want dat is het vandaag!) met nieuwe technologieën. Of om het in verstaanbare taal uit te drukken: domotica voorzien in een badkamer waar het toilet niet goed doorspoelt, de douche lekt en het putje stinkt, … heeft geen zin.

En bovendien: geen enkel technologisch hoogstandje zal ooit de warmte van het menselijk contact kunnen evenaren. Blijf dus ‘investeren’ in uw glimlach…

The future of shopping… lays in the past.

Uw marketingplan?

Geplaatst op in Marketing, Communicatie, Economie, Reclame

Een volle pagina in krant X of magazine Y aan slechts een derde van het normale tarief…! Zo’n kans kan u toch niet laten liggen???” Toch wel. En al zeker wanneer het niet past binnen uw marketingplan.

Net daar wringt het schoentje bij heel wat KMO’s: ze hebben niet echt een plan. Ook al hebben ze jaar na jaar het gevoel dat hun reclame-inspanningen onvoldoende renderen, toch blijven ze in grote mate op dezelfde tools inzetten.

Succesvolle marketing is een kwestie van eenvoud. En dat maakt marketing net zo moeilijk. De duurste fouten zijn dan ook  de ‘losse flodders’. Het zijn de zogenaamde opportuniteiten die plots worden aangeboden en die o zo verleidelijk uit de hoek komen.

De oplossing: ga op zoek naar uw onderscheidend verhaal en teken uit hoe u dit verhaal naar de voor u belangrijkste doelgroepen zal vertalen/vertellen. Voorzie daarbij een bepaald budget (niet meer dan 25%) voor ‘opportuniteiten’, maar ga daar pas op in wanneer die ‘unieke kans’ ook perfect past binnen uw plan.

Zo’n aanpak vergt wat voorbereiding en discipline, maar zorgt ervoor dat uw marketinginspanningen gevoelig meer zullen renderen.

marketingplan

Probeer uw marketing-doelstellingen in een overzichtelijk plan te gieten. Niet eenvoudig. Wel belangrijk

Knuffel uw klanten

Geplaatst op in Marketing, Communicatie, Reclame

DEVOS CAPOENU investeert vaak gigantische budgetten aan het vinden en verleiden van nieuwe klanten. Toch ligt uw grootste potentieel bij uw bestaande klanten. Vergeet daarom nooit om uw huidige klanten te knuffelen. Maar hoe doet u dat?

Ik gebruik graag het voorbeeld van garage Devos-Capoen, omdat veel concessiehouders zich gekortwiekt voelen door de strenge regeltjes van de automerken. Dit is bij Renault niet anders. Toch slaagt de familie Devos-Capoen er perfect in om een eigen sympathieke toets aan hun communicatie te geven. Het ‘knuffelen’ van hun klant nemen ze zelfs heel letterlijk. Daar zorgt de huismaskotte Joske reeds enkele jaren voor.

Maar nog origineler was hun actie tijdens de Bedrijven Contact Dagen die elk jaar in Kortrijk plaatsvinden. Dit netwerkevent brengt duizenden ondernemers bijéén, die vanzelfsprekend een glaasje bier of wijn niet schuwen. Spijtig genoeg stappen sommigen nadien (zelfs na héél veel glaasjes) toch nog achter het stuur. Elk jaar verliezen mensen op die manier het leven.  Daarom bood Garage Devos-Capoen haar klanten een gratis shuttle-dienst naar huis aan in de gloednieuwe Renault Talisman. Glaasje op? Laat je rijden. Als dat geen perfect voorbeeld van service is?

Devos Capoen Renault Talisman

Ik wens u een diep 2016

Geplaatst op in Maatschappij, Economie

2016Geen idee wat 2016 voor ons in petto heeft. Gelukkig maar. Toch wens ik iedereen vooral een diep 2016. Een jaar waar men zich niet laat meeslepen door de waan van de dag.

Dat onze wereld snel verandert, is geen excuus voor oppervlakkigheid. Integendeel. Daarom wil ik dit jaar nog dieper op zoek gaan naar oorzaak en gevolg. Ik heb me voorgenomen om nog kritischer te zijn voor vage cijfers, veronderstellingen en populaire oneliners. Vaak verhullen die de waarheid. En die waarheid is in veel gevallen een stuk positiever en hoopgevender dan de luid kakelende omgeving ons wil doen geloven.

 

PS: Wist u trouwens dat nooit eerder in de geschiedenis meer Belgen aan het werk waren dan eind 2015?

Arrogante klanten…

Geplaatst op in Marketing, Maatschappij, Economie, Literatuur
Arrogante klant

Illustratie uit: “De Prinses op het Witte Paard”

Het voorbije jaar had ik dankzij het traject Commerciële Inspiratie het genoegen ook heel wat kleine lokale handelszaken te mogen begeleiden. De meeste zaakvoerders staan er elke dag oog in oog met hun klant. Deze persoonlijke aanpak is hun belangrijkste troef tegenover de afstandelijke winkelketens en webshops.

Wat me echter meest heeft verrast (en ontgoocheld) zijn de vele verhalen en getuigenissen over de toenemende onbeleefdheid en arrogantie van sommige klanten. Steeds meer consumenten EISEN (ze vragen het niet) kortingen of een voorkeursbehandeling. Sommigen maken er een sport van om op een drukker moment hun beurt niet af te wachten. Ze voelen zich ‘meer’ dan de anderen. En sommigen genieten ervan om het personeel publiekelijk te vernederen. Bedroevend… En als ik uit alle verhalen een conclusie mag trekken…: geld maakt een mens misschien wel gelukkiger, maar blijkbaar vaak ook arroganter. Zou het toeval zijn dat de ergste verhalen zich in handelszaken in Knokke afspeelden, waar de welvaartsindex 17% hoger ligt dan het Vlaamse gemiddelde?

Sta er misschien even bij stil wanneer u dezer dagen in een drukke winkel even moet aanschuiven. Voor veel handelaars betekenen de koopzondagen dat ze een maand lang 7 lange dagen op 7 in de weer zijn.

Werkweken van 100 uren… En toch nog elke klant met de glimlach begroeten? Respect!